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東川DAYS

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旭岳をはじめとする自然が織り成す美しい景観に恵まれた北海道上川郡東川町は、「写真の町」として知られている。そんな東川の素晴らしい風景を紹介する企画展『東川 DAYS』の展示構成の計画。

風景が写された布地を吊るすバトンとして、白樺の木を活用することとした。白樺は、東川町を拠点とする「木と暮らしの工房」や、北海道の森林再生と木材自給率向上を目指す「白樺プロジェクト」の取り組みによって評価が進む木材である。あえて皮付き一次製材の、ねじれ・歪み・毛羽立ちといった白樺の生々しい状態をそのまま扱うことで、東川のいきいきとした情景を鑑賞者に感じてもらえるよう計画している。

長さ100mmのステンレスパイプを白樺に挿入しその中に吊りワイヤーを通すことで、白樺のねじれや歪みによる材の転びを防ぐための「バランスの調整しろ」を施した。また、空間に対して斜めに配列された展示により、施設の利用者動線を乱すことなく、あえて他の展示と差異を作ることで共存を図っている。

白樺のバトンは、位置や角度を調整できる仕様とすることで様々な展示に利用できる。本展をきっかけとして、空間活用の幅が広がることも期待している。

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Higashikawa, Hokkaido, a town with beautiful nature including Mt. Asahidake. We planned the exhibition composition for “Higashikawa DAYS,” a special exhibition introducing the wonderful scenery of Higashikawa.

We used white birch trees as batons to hang the fabric from which the landscape was photographed. White birch is a wood that is increasingly valued through the efforts of the Higashikawa-based “Kitokurashi no Kobo” and the "HOKKAIDO SHIRAKABA (means white birch) PROJECT", which aims to reforest Hokkaido and improve its wood self-sufficiency rate. The plan is to treat the barked primary wood in its raw, twisted, distorted, and fluffed state, so that the viewer can experience a lively scene of Higashikawa.

Stainless steel pipes 100 mm long are inserted into the birches and wires for suspension are threaded through them to “balance” the birches and prevent the trees from toppling over due to twisting and distortion. And the exhibits, which are placed at an angle to the space, do not disturb the flow lines of facility users, but coexist with other exhibits by daring to create differences between them.

The birch batons can be used for various exhibits by adjusting their positions and angles. It is hoped that this exhibition will also serve as a catalyst to expand the range of space utilization.

Program :

Exhibition

Location :

Higashikawa, Hokkaido

Completed :

November. 2024

Curator :

Blue Black Company

Collaborator :

Higashikawa Town

Kitokurashi-no-Koubou

HOKKAIDO SHIRAKABA PROJECT

Constructor:

MAT the WORKS

Photo:

Kotaro Imai

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